Bygget av Citybanan nya station Odenplan var Q-gruppens dittills största entreprenad. – Ett fantastiskt häftigt projekt som till största delen utspelade sig under jord, närmare bestämt 30 meter under myllret på Vasastans gator, berättar Q-gruppens platschef Kent Strömgren.
Näst tunneln och stomkomplettering var klar tog Q-gruppen vid med ansvar för ytskikt, inredning av pendeltågstationen, plan för access till tunnelbana, utgångar och entrébyggnaderna vid Odenplan och Vanadisvägen. Och, inte minst, Stockholms första cykelgarage.
– Vi stod även för samordning av alla installationer, alla etableringar och skötte logistiken i den stora underjordiska anläggningen med bussar som gick fram och tillbaka, berättar Kent Strömgren.
När det var dags att sätta glaspartier kontaktades Dörrsnabben. Det började som en utförandeentreprenad men utvecklades snart till ett samarbete där nya lösningar växte fram under resans gång i dialog med beställaren och Dörrsnabben.
– Generellt, lås och kvalitetsglas ska man överlåta till specialister, konstaterar Kent Strömgren. Här var det inte heller färdigritat så vi kunde i ett tidigt stadium ta in Mikaels kompetens och synpunkter på dörrbredder, placeringar, funktionalitet och inte minst den så viktiga säkerheten.
Under Dörrsnabbens två år under Odenplan levererades och monterades glas för över 20 miljoner kronor. Ett 20-tal rostfria brandklassade skjutglaspartier, 64 stycken hisschakt, 2 stycken kundservicemoduler, 110 meter glasräcken, 180 kvm emaljkasetter med tillhörande emaljpartier och 4 stycken trapphuspartier med sprängsäkra och brandklassade glas förutom som tidigare nämnts Stockholms första cykelgarage.
Men störst av allt var ändå konsten – Anders Kappels verk ”Itinerary”. 38 kolteckningar som har fotograferats och överförts till 198 stora glasskivor med konsttryck. Och som nu skulle monteras på 250 meter vägg utmed rulltrappan upp till Odenplans tunnelbanestation. Med silkesvantar!
– Det var en spännande utmaning, minns Mikael Granbom, vd på Dörrsnabben. Och ett enormt precisionsarbete. Glaspartierna hade tryckts, skurits och håltagits för montering i Tyskland. Som ett 450 kvadratmeter stort pussel i glas, med borrhål som måste sättas perfekt – eller spricka.
Det gick bra. Men eftersom det fortfarande inte fanns några trappor fick konstglasen hissades upp i 30° lutning för att till sist skruvas på plats. Med bara ett enda sprucket glas…
”Stockholms tunnelbana har blivit världskänd för sina konstverk och Citybanans nybyggda Station Odenplan är inget undantag. Ett av de mest spektakulära verken hänger ovanför rulltrapporna upp mot Vanadisvägen. David Svenssons ”Life Line”, ett 350 kvadratmeter stort ljusverk inspirerat av sonens puls strax innan födseln. En fin metafor för livet i staden och pulsen i en tågstation.”
Dela: