Sök

BMW – ett glasklart projekt

BMWs nya lokal är ljus och luftig. Dörrsnabben levererade och monterade de stora glaspartierna i bilhallens entré.

När BMW i Smista Allé skulle bygga om var syftet att anpassa bilhallen till företagets internationella varumärkesstrategi BMW Brand Architecture. Strategin är lanserad i München och har för avsikt att prägla alla försäljningsställen för BMW över hela världen till en gemensam, modern stil.

Dörrsnabben fick uppdraget att leverera och montera de stora glaspartierna till bilhallens nya entré.  BMWs nya entré är ljus och luftig. Genom stora glaspartier flödar dagsljuset in och ger bilhallen en känsla av rymd. Genom att bygga i profilsystemet FW50+ Structural glazing- fasad och med den senaste tekniken i dörrmiljöer lyckades Dörrsnabben ge bilhallen ett exklusivt uttryck och ett ordentligt lyft. ”Det var ett oerhört utmanande och speciellt projekt med både stark tidspress och hög arkitektonisk ambition. Projektet innehöll många fina, utmanande detaljer och material vilket var roligt, men det innebar också en hel del eftertanke. Därför hade det aldrig fungerat utan det nära samarbetet mellan projektledningen, arkitekten samt övriga projektörer och beställarrepresentanter under själva produktionsfasen”, Mikael Granbom, VD på Dörrsnabben.

Byggfakta

  • Projekt: BMW Bilcentralen
  • Byggherre: M5 Fastigheter AB
  • Projektledning: Q-Gruppen AB
  • Arkitekt: Ettelva Arkitekter AB
  • Metallpartileverantör: Dörrsnabben AB
  • Metall & Glasentreprenad: 1.150.000 SEK
  • Profilsystem: Schüco FW50+ SG ADS 65
  • Antal partier i aluminium: 8 st aluminium partier i SG+ dörrar
  • Adress: Smista Allé 31
  • Projektets art: Om- och tillbyggnad
  • Byggår: 2010

Dela: